lördag 11 oktober 2014

Vad är detta?

Mitt första inlägg i denna blogg kanske inte borde handla om att visa sin okunskap. Jag hade ju i denna bloggen istället tänkt att få visa på all min ofantliga kunskap inom blommor och blad, odling och växtskötsel. :)

Men det är ju bara att konstatera: man kan egentligen ganska lite om lite och det finns alltid de som kan mer men även mindre. Framförallt så kan de annorlunda!

Frösådder i en PET-flaska,
jag har klippt ur en långsida samt dräneringshål i botten.

Jag kommer i alla fall att börja med att ställa frågan: vad är det som har börjat växa här?

Här bör jag kanske mer definiera: det är i en terrassodlingslåda i huset vi hyr här i Benalmádena, Spanien, ca 1,5 mil sydväst om Malaga. Enligt de spanska zonindelningarna är det tropiskt här på Solkusten. Spännande! Det kommer nog att bli mycket skrivet om området, det är planen i alla fall.

För ca två veckor sedan kom det en regnskur och två dagar efter det var det fullt med smått, fullt med hjärtblad av något spännande. I oktober? Min svenska växtvärld har stjälpts lite...

Jag hade några dagar tidigare rensat bort det som var dött och på handskarna fastnade det ca cm-stora frön med ett litet parasoll på ena sidan. Lite som aster-frön. Tyvärr har jag sopat rent så det finns nog inga fröer kvar att fota.

Hjärtbladen är långsmala (syns på bilden) med en dragning åt rött/lila/vinrött på stam och undersida av bladen.

Jag har räddat undan några av plantorna, de som syns ovan. En vän sa att det var ogräs, rensa bort det! Men hon såg bara när det var hjärtblad. Och nyfiken som jag är vill jag veta, dessutom är det ju lite grönska på en av terrasserna som är allt annat än grön just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar