söndag 12 oktober 2014

Fröpåsar i bagaget

Jag är rätt frötokig, det är bara att inse! Och jag vet att jag är i gott sällskap, titta bara runt på de olika trädgårdsforum och -sällskap som finns. Det roliga är att alla är så givmilda, delar glatt med sig av sin fröskatt! Ibland skickar man en fröpåse och får något annat eftertraktat tillbaka, ibland kommer fröerna helt utan förpliktelser.

Och sedan finns det då olika slags frökedjor. Jag har varit med i olika varianter, den enklaste och mest spännande är den där en vadderad påse skickas runt. Man häller ut allt på köksbordet och sitter och förundras över mångfalden. Man plockar det man vill ha och stoppar tillbaka lika många - eller fler - av de fröer man själv har över.

På detta sättet har jag kommit över massor med fröer och tillsammans med dem som jag själv har köpt eller samlat/plockat/norpat så blev det en samling på hundratals påsar, noga noterade med namn, årtal och var de kom ifrån.

Pelargonium x Hortorum 'Happy Thought'
Zonalpelargon med varigerade blad
När vi nu flyttade insåg jag ju att jag får inte plats med dem i bilen och magasinera dem är värdelöst. Så ur min mångfald plockade jag ut ett fåtal. Ja, om man nu kan kalla ca 150 påsar för ett fåtal. :) Resten lämnade jag hos mina föräldrar så får de göra som de vill med dem. Vet att en vän till dem har gottat sig och hon visade mig sin uppskattning. Kul när det kommer till användning!

Jag sådde några tomatfröer dagen efter vi kom hit till radhuset, idag håller jag på att kolla på vad mer jag ska så. Vad sägs om några chili (för den vackra grönskan, inte minst!) och kanske några pelargoner?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar