söndag 12 oktober 2014

En sådd flaska

Jag hade mängder med små såkrukor hemma i Sverige, då menar jag määäängder! Tror jag fyllde en IKEA-kasse med bara såkrukor och -byttor. Det mesta hamnade på återvinningen.
Men egentligen behöver man inte skaffa speciella såkrukor (eller jo, det har fördelar...), det går bra att så i vad som helst som kan hålla en mängd jord och behålla fuktigheten. Fuktigheten är ju det som är problemet. Och jag kom då på att jag såg någon som sått i PET-flaskor och gjort automatbevattning i den. Det låter ju perfekt!

Bifftomat 'Cherokee Purple'
Och det funkar faktiskt! Här är nämligen tomaterna jag sådde den 21 september i sin PET-kruka med automatbevattning.

Tag en PET-flaska och klipp av den ca 1/3 från toppen. Vänd toppen uppochned och stoppa ned den i bottendelen.
Tag flaskkorken och gör ett hål i den, så stort att man kan dra ett bomullssnöre (typ vekegarn) igenom. (Jag tog den gamla tvättlinan som satt här.) Snöret behöver vara ca 20 cm. Knyt en knut mitt på snöret, lägg det i blöt och dra det sedan igenom hålet på locket så att knuten är i locket. Sätt på korken på flaskhalsen igen. Häll (så-)jord i flaskhalsen, se till att snöret hamnar i mitten. Häll vatten i bottendelen av flaskan så pass mycket att veken når ned ordentligt i vattnet, hatten ska inte nå vattenytan. Nu kommer jorden kunna dra upp vatten allteftersom det behövs.

Just ja, jag har sett att man kan använda t ex Wettextrasa i st f bomullstråd. Helt enkelt ska det vara något som suger åt sig vatten....

Så nu står här en armé med PET-krukor fyllda med detta!

Busktomat, körsbär- *
Chili, en sort som ger mycket gula frukter *
Chili, en sort med inte så starka frukter *
Chili 'Peruvian Purple'
Ruccola
Sprättiväg
Lavendel, rosa
Spikklubba, lila
Underblomma, vit
Zonalpelargon 'Happy Thought'

*) Vet ej sortnamn men de har varit odlingsvärda i flera år

2 kommentarer:

  1. Hejsan Emma!
    Jättekul att du har hittat till min blogg.
    Du är varmt välkommen dit då du har tid och lust.

    Spännande med flytt från kalla Sverige till ett soligt och varmt Spanien.
    Du kommer nog att hitta många nya spännande frön och växter att odla.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har läst din blogg i mååånga år men anonym, dina fröbilder har varit oumbärliga för oss som roat oss kungligt med Busfrön på Odla.nu!

      Radera