lördag 13 februari 2016

Echium

Vetenskapligt namn
Echium
Ännu vet jag bara att det är en Echium men inte vilken. Får invänta blomingen.

Svenska
?

Spanska
?

Engelska
?

Mina tankar om växten
I gräsmattan hittar man rätt mycket roligt! Jag hittade denna, då var den platta bladrosetten kanske 15 cm i diameter och jag flyttade den till rabatten efter att ha kört över den med gräsklipparen några gånger. Nu är den ca 50 cm i diameter och har börjat skapa sidoskott. Misstänker att det här är något som kommer att bli högt, som kungsljus eller något. Undrar om jag gjorde något dumt när jag räddade den från gräsmattan?

Bladen ser läskigt taggiga ut men är faktiskt mer åt det ludna hållet. Korthåriga, kanske man skulle kunna kalla dem för.


Men vad är det för något?


Ursprung
?

Skötsel
?

Förökning
?

Äta eller inte
?

3 kommentarer:

  1. Den där nyfikenheten är jag bekant med, man vill se vad det blir. Kungsljus blir det i alla fall inte och inte fingerborgsblomma heller. Spännande!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, den här ja! Det bidde en vanlig en och stor! Jag har foton som jag ska uppdatera det här inlägget med. Tack för påminnelsen!

      Såg förresten en ny bladrosett i landet för en vecka sedan, den ryckte jag bort.

      Radera
  2. https://www.facebook.com/groups/1044343532260008/
    Prova lägga upp bilden på länken ovan, Spanska växter

    SvaraRadera